lørdag 4. oktober 2014

adventskalenderen min

Nå har jeg virkelig kost meg på scrapperommet ei stund. Jeg har laget adventskalender "fra skretsj".
Ideene har kommet underveis, så jeg visste ikke helt hvordan den skulle bli da jeg startet.
Jeg begynte med å stanse ut og brette 24 bokser i hvit bazzill. Så plasserte jeg disse og limte dem sammen med hverandre og til en tykkere papp-plate. Kartongen skar jeg så til så den passet til formen på kalenderen.
Diesen jeg brukte til boksene finner du her i nettbutikken. Denne er ei super invistering! -Koselig å lage sånne små bokser, fylle dem med litt snadder, og gi til en som fortjener en liten hilsen. De kan også f.eks brukes som bordkort.

Mønsterarka jeg har brukt er fra "stille natt" -papirdesign. Jeg skar til så det passet inne i midten, på alle kanter og fronter. Alle papira har jeg pusset og skrapet litt. Jeg har brukt snow tex til å lage snø på bakken og i treet. I tillegg har jeg pyntet treet med hvite halvperler.
Snølykta er laget av pompom-bånd med litt glitter på.
Dyra i bakgrunen har jeg klipt ut fra et pion-ark.
Treet og kransen sprayet jeg med grønn color bloom. Kransen pyntet jeg med et par små bjeller og rød sløyfe. :)

"Tallmyntene er Idea-Ology Countdown coins. I lokka har jeg klipt sånne små snitt for å holde dem på plass når de er lukket. Kan jo ikke risikere at de "tilfeldigvis" går opp av seg selv før datoen er der... ;) 

Jeg festet hyssing i myntene, stakk hull i lokka og knyttet en stor knute på baksiden.

Døra er laget i kartong, og så har jeg limt mønsterpapir utenpå. Plankene på tvers har jeg festet med 3D-puter for å få det mer naturlig. Alle plankene er svertet i kantene. 
Jeg brukte ikke kartong på siden av huset, litt tilfeldig siden jeg gikk tom, men greit siden det da var lett å stikke ledningen inn mellom to "planker".

Frontveggen til huset er også laget i kartong. Jeg har skjært ut planker av mønsterark og svertet disse før jeg limte dem sammen til vegger. Batteripakken til lykta står inne i huset -det er enkelt å åpne døra for å komme til og skru av eller på lyset . På innsiden av døra ser dere jeg har limt en magnet. Den andre er på innsiden av husveggen. Disse holder døra lukket så den ikke sklir opp. 

Herlig og stemningsfullt i halvmørke med lys i lykta!

Håper du ble litt inspirert til å lage din egen adventskalender! Spør i vei hvis det er noe du lurer på!

1 kommentar:

Cornelia sa...

Jag har ju sett den här i forumet... men jag säger det gärna igen: jag ääääälskar din kalender! Den är helt fantastisk!

Och så fiffigt du löst det med av- och på- på lyktan och batteri och allt! Var har du köpt den någonstans? Den blir verkligen pricken över i just här!

Stämningsfull, vacker och så dessutom plats för små presenter varje dag! Jag är mycket imponerad av ditt arbete!

Ha en skön söndag!